ΑρχικήΝέαPressNewslettersΥλικόΑ-ΩΣυχνές ΕρωτήσειςΕπικοινωνία
Home >> Μεγάλοι >> Πληροφορία στο ΔιαδίκτυοΑξιοπιστία πληροφορίας
Το Διαδίκτυο δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους χρήστες του να συνδιαμορφώσουν το περιεχόμενό του. Έτσι, παραγωγός της διαδικτυακής πληροφορίας μπορεί να είναι κάποιος επιστήμονας, αλλά και κάποιος που θεωρεί τον εαυτό του «επιστήμονα» δίχως όμως να έχει την απαιτούμενη γνώση, ή ακόμα κάποιος που επιχειρεί για διάφορους λόγους να διαδώσει παραπλανητικές πληροφορίες. Επομένως οι πληροφορίες στο Διαδίκτυο ενδέχεται να μην είναι πάντα ακριβείς.

Στο νέο αυτό τρόπο αναζήτησης και πρόσβασης στην πληροφορία έχουν προσαρμοστεί τα παιδιά που πλέον ανατρέχουν στο Διαδίκτυο για να αντλήσουν υλικό, όχι μόνο για τις εργασίες τους αλλά και για να βρουν απαντήσεις ακόμη και στις πιο απλοϊκές απορίες τους. Αρκεί απλά να το «googlάρουν» - όπως χαρακτηριστικά λένε - και θα έχουν μπροστά τους εκατομμύρια εναλλακτικές σελίδες, τις οποίες τείνουν να εμπιστεύονται.

Στα παραπάνω πρέπει να συνυπολογίσουμε το γεγονός ότι στο ευρύτατο φάσμα πληροφοριών που προσφέρονται μέσω του Διαδικτύου οι αναζητήσεις μας πρέπει να είναι εξαιρετικά εύστοχες, ώστε να μας οδηγούν στα σωστά αποτελέσματα.

Για να σας βοηθήσουμε να διδάξετε στο παιδί σας να ελέγχει πάντα την αξιοπιστία μιας πληροφορίας στο Διαδίκτυο σας παραθέτουμε παρακάτω μερικές χρήσιμες συμβουλές. Σας προτρέπουμε επίσης να διαβάσετε μερικά «κόλπα» για να κάνετε τις αναζητήσεις σας πιο εύστοχες.

  • Συμβουλές
      • Εξηγείστε στο παιδί, στο βαθμό που μπορεί να το κατανοήσει, τη διαφορά μεταξύ βιβλίου και Διαδικτύου, όπου όλοι μπορούμε να είμαστε «συγγραφείς».

      • Για να κάνετε ακόμα πιο κατανοητό το γεγονός ότι ο απλός χρήστης διαμορφώνει το διαδικτυακό περιεχόμενο, δημιουργήστε ένα blog της οικογένειας, όπου δικαίωμα ανάρτησης θα έχουν όλα τα μέλη ή κάντε μαζί με το παιδί ένα σχόλιο σε κάποιον ιστοχώρο που παρέχει τέτοια δυνατότητα.

      • Προτείνετε στα παιδιά ή προσθέστε στα «Αγαπημένα» αξιόπιστες σελίδες που έχετε ελέγξει και εσείς οι ίδιοι και προτείνετέ τους να τις χρησιμοποιούν για τις εργασίες τους ή για να διασταυρώσουν πληροφορίες που έχουν βρει αλλού στο Διαδίκτυο.

      • Παροτρύνετε τα παιδιά να χρησιμοποιούν περισσότερες από μία πηγές όταν αναζητούν πληροφορίες για κάποιο θέμα (ιστοσελίδες, εγκυκλοπαίδειες, βιβλία, κ.λπ.) για να διασταυρώνουν την εγκυρότητα της πληροφορίας. Μάθετέ τα να συμβουλεύονται εσάς ή το δάσκαλό τους αν δεν είναι σίγουρα για την αξιοπιστία μιας διαδικτυακής πληροφορίας.
  • Το παράδειγμα της Wikipedia
    • Η Wikipedia και η ελληνική της έκδοση Βικιπαίδεια είναι μια δωρεάν πολύγλωσση εγκυκλοπαίδεια που τον Οκτώβριο του 2010 μέτραγε 22 εκατομμύρια σελίδες οι οποίες έχουν γραφτεί μέσα από τη συνεργασία εθελοντών από όλο τον κόσμο.  Τα περισσότερα άρθρα της μπορεί να τα επεξεργαστεί οποιοσδήποτε μπορεί να αποκτήσει πρόσβαση στην ιστοσελίδα της εγκυκλοπαίδειας. Για τον παραπάνω λόγο, οι πολέμιοί της την κατηγορούν για προκατάληψη και ανακρίβειες αλλά και για τα περιστατικά βανδαλισμού που έχουν λάβει χώρα κατά καιρούς.


      Τι σημαίνει όμως αυτό για τον χρήστη; Είναι το περιεχόμενο της Wikipedia και κατ’ επέκταση των αντίστοιχων ιστοχώρων που παρέχουν πληροφοριακό υλικό εντελώς αναξιόπιστο;

      Η απάντηση είναι «όχι». Η δυνατότητα επεξεργασίας είναι το μεγάλου ατού της Wikipedia καθώς με αυτό τον τρόπο μπορεί να ενημερώνεται ταχύτατα, καθιστώντας σε πολλές περιπτώσεις τις παραδοσιακές έντυπες εγκυκλοπαίδειες, παρωχημένες.

      Αυτό που απλά πρέπει να έχει υπόψη του ο χρήστης είναι το γεγονός ότι, προτού χρησιμοποιήσει, αναπαράγει ή υιοθετήσει μια άποψη / πληροφορία που διάβασε στην εν λόγω εγκυκλοπαίδεια, θα πρέπει να τη διασταυρώσει. Σε περίπτωση που εντοπίσει κάποιο σφάλμα, έχει τη δυνατότητα να το αποκαταστήσει. Επίσης, ο χρήστης μπορεί να επιχειρήσει τον εμπλουτισμό ενός άρθρου με τις δικές του γνώσεις.

      Άλλωστε, είναι σημαντικό να τονιστεί ότι η ιστοσελίδα διατηρεί αυστηρό έλεγχο και οι προσθήκες που δεν τεκμηριώνονται με έγκυρη βιβλιογραφία αφαιρούνται συνήθως πολύ γρήγορα. Αξίζει, όμως να είναι κανείς επάγρυπνος, καθώς δεν είναι απίθανο το ενδεχόμενο να επισκεφθεί ένα άρθρο αμέσως μετά τον βανδαλισμό του, πριν την παρέμβαση των διαχειριστών της ιστοσελίδας και συνεπώς πριν την αποκατάσταση του άρθρου αυτού με την ορθή πληροφορία.